De kennis in huis

Het Bosch K en KE injectiesysteem wordt ouder en deze waren destijds dermate goed en betrouwbaar dat er, op afstellen na, eigenlijk niet aan werd gerepareerd. Zelfs cursussen werden uiteindelijk overgeslagen aangezien er vrijwel niet aan gerepareerd hoeft te worden. Als er wat mee mis was, zijn dit vrijwel altijd dezelfde problemen die de oude rotten in het vak wel wisten op te lossen. Echter, deze oude rotten werken ondertussen vaak niet meer, waardoor een groot deel van de kennis ondertussen is verdwenen.

Natuurlijk kunnen wij bij Mercedes Klassieker Service het systeem prima repareren en onderhouden en vaak kunnen we de benodigde onderdelen nog wel vinden

Herstel is complex

Echter zijn er een aantal delen van het systeem heel duur en soms ook niet meer leverbaar. Er worden op internet bijvoorbeeld voor de brandstofverdeler / spinnenkop revisies aangeboden, maar ik heb daar zeker bij de KE variant slechte ervaringen mee, Wel een hoge rekening en nog steeds geen goed draaiende automobiel. Ook worden er vaak reparaties uitgevoerd waarbij schade aan het systeem word gemaakt en herstel behoorlijk complex word. Het systeem is dermate dat met meerdere fouten er nog steeds met de automobiel redelijk te rijden is en zien we dat als er dan echt een groot probleem zich voordoet reparatie fors in papieren loopt.

Dit omdat bij juiste diagnose ook de onderliggende problemen boven water komen.

We zijn een samenwerking aangegaan met Elbe Engineering welke voor diverse motoren voorgeprogrammeerde EfI sets maken volledig pasklaar voor een aantal Mercedes motoren.

Het voordeel van een dergelijk set is dat deze in principe aan een modern systeem met elektronische injectoren en diverse sensoren universeel van goede kwaliteit en eventueel makkelijk verkrijgbaar. De basis is een computer van VEMS een heel goed en betrouwbaar merk met complete kabelboom pasklaar en op lengte gemaakt. Natuurlijk werkend met 8 bobines zodat ook de bestaande ontsteking komt te vervallen en volledig elektronisch word. Hier mede zijn dus eigenlijk alle slijtage delen inclusief de verdeler vernieuwd.

Dit systeem is leverbaar voor de M116/117 V8 motor de M110 6 cilinder lijn en voor de M102 16 V motoren waarbij er voor deze motor daarnaast nog een systeem is met 4 gaskleppen. Dergelijk systeem is in voorbereiding voor de M103 6 cilinder lijn. Natuurlijk kost een degelijk set serieus geld en is het niet origineel zoals de automobiel destijds is afgeleverd door Mercedes maar alle delen van brandstof voorziening en de ontsteking zijn daarna nieuw weer makkelijk te leveren. De auto word zuiniger en word gretiger op het gas aangezien de luchtweger komt te vervallen. De set is subliem afgewerkt en met grote nauwkeurigheid gebouwd waardoor we toch hebben besloten hebben om dergelijke sets te gaan monteren en eventueel te leveren.

 

Ook is Elbe engineering bekend om de heel speciale motoren aanpassingen tot ongeveer 800 Pk aan toe met turbo’s of een compressor intercoolers en dergelijke zeer professioneel en deugdelijk gebouwd. Natuurlijk gaan we dan naar hele hoge bedragen en mogelijk interessant voor een kleine groep Mercedes rijders maar zeker leuk om eens te zien. Van uitlaatspruitstukken tot differentieel aanpassing en van portier scharnier voor een G klasse tot een ombouwset voor een Evo 1 look vrijwel alles is mogelijk.

Kijk eens rond op de website www.elbe-engineering.com we zijn er trots op een dergelijke firma te mogen vertegenwoordigen, vragen geen probleem een mailtje of een telefoon gesprek kan altijd.